DR-23 – Investiţii pentru procesarea și marketingul produselor agricole în vederea obţinerii unor produse alimentare şi produse transformate, altele decât cele prevăzute în Anexa 1 a Tratatului de funcţionare a Uniunii Europene (conform ghidului final din 08.08.2025)
1. Cine poate cere finanţare (ajutor financiar public nerambursabil / AFN)
P.F.A., I.I., I.F., S.N.C., S.C.S., S.A., S.C.A., S.R.L., cooperative agricole, societăți cooperative, grupuri de producători de pe întreg teritoriul național.
2. Pentru ce se poate cere AFN
2.1. Activități (coduri CAEN)
Coduri CAEN specifice industriei alimentare:1052, 1061, 1062, 1071, 1072, 1073, 1082, 1084, 1085, 1086, 1089, 1105 – conform Anexa 16.
2.2. Tipuri de investiţie
2.2.1 Tip I) Investiție inițială: înființarea unei noi unităţi de producție, extinderea capacității unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate (înainte de proiect), schimbarea fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente. În același amplasament este admisă extinderea capacității unei unităţi de producţie plus diversificarea producţiei prin produse care nu au fost fabricate în unitate anterior depunerii proiectului.
2.2.2. Tip II) Investiție inițială pentru o nouă activitate economică: înființarea unei noi unități de producție, diversificarea activității unei unități de productie, cu condiția ca noua activitate eligibilă să nu fie identică (aceeași) sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă.
2.3. Cheltuieli finanţate
Înfiinţarea/dezvoltarea de capacităţi de procesare a produselor agricole (extinderea capacităţii de producţie, diversificarea activităţii, diversificarea producţiei, schimbare fundamentală): construcţia de clădiri, instalații, utilaje şi echipamente, extinderea, modernizarea și dotarea clădirilor unităților de procesare, infrastructură internă şi utilităţi, precum şi branşamente şi racorduri necesare proiectelor, sisteme supraveghere video pentru activitatea propusă prin proiect, laboratoare, vestiare tip filtru pentru muncitori, spațiu pentru servirea mesei,etc; înfiinţarea/dezvoltarea de capacităţi de condiţionare, depozitare a materiei prime procesate/produsului finit rezultat din procesare, ca o componentă secundară a proiectului: construcţia de clădiri, instalații, utilaje şi echipamente, extinderea, modernizarea și dotarea clădirilor unităților de condiționare, depozitare a materiei prime procesate/produsului finit rezultat din procesare, cheltuieli generate de investițiile privind infrastructura internă şi utilităţile aferente capacităților de condiționare, depozitare, precum şi branşamente şi racorduri necesare; înfiinţarea/dezvoltarea componentei de comercializare/marketing, ca o componentă secundară a proiectului: achiziţionarea, inclusiv în leasing de utilaje noi, instalaţii, echipamente şi mijloace de transport compacte, specializate (autocisterne, cisterne, autoizoterme, autoizoterme cu frig, remorci și semiremorci specializate, rulote și autorulote alimentare), cheltuieli aferente comercializării produselor – magazine proprii, magazin on-line; investiții care contribuie la reducerea emisiilor de GES, ca parte componentă secundară a proiectului de investiții: cheltuieli legate de eficiența energetică a clădirilor; investiții legate de utilizarea soluțiilor digitale în condiționare, procesare, marketing și management, necesare pentru desfășurarea activității vizate prin proiect: sisteme de tip Internet of Things, inclusiv pentru soluții de automatizare de tip Robotic Process Automation* sau pentru soluții de tip blockchain sau de securitate informatică; organizarea şi implementarea sistemelor de management al calităţii şi de siguranţă alimentară, dacă sunt în legătură cu investiţiile corporale ale proiectului; achiziționarea de tehnologii (know‐how), patente şi licenţe pentru pregătirea implementării proiectului; achiziţionarea de software, identificat ca necesar în documentația tehnico-economică a Proiectului; cheltuieli aferente marketing-ului produselor neagricole obținute.
3. Valori ale proiectului
3.1. Limite ale valorii AFN
Maximum 10 milioane euro/proiect pentru proiectele de investiții de înființare în sectorul panificaţie (cod CAEN 1071, 1072, 1073, 1085).
Maximum 3 milioane euro/proiect pentru celelalte tipuri de investiții.
3.2. Procente de AFN din total cheltuieli eligibile
Maximum 65% din totalul cheltuielilor eligibile.
Intensitatea sprijinului acordată pentru investiții inițiale din zonele de tip „a” – conform Anexa 15.1.
Intensitatea sprijinului acordată pentru investiții inițiale din zonele de tip „c” – conform Anexa 15.2.
3.3. Limitele în care trebuie să se încadreze valoarea totală a proiectului
Nu este cazul.
3.4. Alocarea financiară
3.4.1. Total pentru linia de finanțare: 164,9 milioane euro.
4. Perioade de depunere a proiectelor (estimată)
Decembrie 2025 – Ianuarie 2026.
5. Punctaj/criterii de selecţie a proiectelor pentru finanţare
Grila de punctaj/selecție: conform Anexa 0.
6. Alte detalii importante
6.1. Locul depunerii
Depunere online pe pagina de internet www.afir.ro.
6.2. Locuri de implementare
Rural/urban.
6.3. Perioadă de implementare
– 24 luni pentru proiectele de investiţii care includ achiziţii simple.
– 36 de luni pentru proiectele care prevăd investiţii cu construcţii-montaj.
6.4. Perioadă de durabilitate/monitorizare
5 ani de monitorizare de la data ultimei plăţi efectuată de Autoritatea Contractantă.
6.5. La depunerea cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul de activitate eligibil vizat de investiția realizată prin proiect, autorizat. Prin excepție, în cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru) ori activarea într-un nou domeniu de activitate ca urmare a realizării proiectului, solicitantul se va angaja ca, la momentul acordării ajutorului, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru și să autorizeze domeniul de activitate (clasa/clasele CAEN) vizat de proiect la locul de implementare.
6.6. Solicitantul confirmă că, în cei doi ani anteriori cererii de ajutor, nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială pentru care se solicită ajutorul şi oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiţei iniţiale pentru care se solicită ajutorul.
6.7. În cazul proiectelor care vizează investiții de modernizare, se prezintă la momentul depunerii cererii de finanțare documentele doveditoare funcționării obiectivelor existente şi funcţionale conform legislației naţionale: DSP, DSVSA, Autorității competente de mediu (autorizațiile de funcționare/ NOTIFICARE de constatare a conformităţii cu legislaţia sanitară emisă pentru unitățile care se autorizează/avizează conformlegislației în vigoare), iar la momentul depunerii primei tranșe de plată se vor prezenta Avizele necesare implementării proiectului, emise de către instituțiile menționate anterior. Pentru investiții noi, verificarea Avizelor necesare implementării proiectului, emise de către instituțiile menționate anterior se face la depunerea primei cereri de plată.
6.8. Nu sunt permise, în cadrul aceluiași proiect, investițiile care vizează înființarea unei unități de producție și investiții de modernizare chiar dacă acestea sunt realizate pe amplasamente distincte.
6.9. În obținerea produsului finit, materia primă de bază (majoritară) trebuie să provină din sectorul agroalimentar (ex. făină, lapte, hamei).Fabricarea produselor alimentare pentru utilizări nutriţionale specifice (CAEN 1086) , este eligibilă numai dacă se prezintă documentul care certifică că produsele obţinute prin tehnologia şi compoziţia aplicată se încadrează în categoria produselor alimentare pentru utilizări nutriţionale specifice.
6.10. Vor fi finanţate acele proiecte care solicită de regulă, sprijin financiar pentru o singură activitate economică identificată printr-un singur cod CAEN.
7. Sursă oficială
8. Procente și/sau valori maxime eligibile pentru cheltuieli de consultanță și proiectare (eventual pe etape).
Cheltuieli pentru consultanță, proiectare, monitorizare și management, inclusiv onorariile pentru consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, taxele pentru eliberarea certificatelor, precum şi cele privind obţinerea avizelor şi autorizaţiilor necesare implementării proiectelor, prevăzute în legislaţia naţională – cheluieli neeligibile.